Helder communiceren tijdens exit corona

1.Waar vind je info in helder Nederlands en meertalige info over corona?

  1. Webpagina van het federale crisiscentrum
    Informatie in meerdere talen, in Vlaamse Gebarentaal en in duidelijk Nederlands; audio in meerdere talen. 
  2. Webpagina van het Agentschap Integratie en Inburgering
    Informatie in meerdere talen en in duidelijk Nederlands; audio en video in meerdere talen.
  3. Webpagina van Wablieft
    Informatie in duidelijk Nederlands; video en beeldmateriaal in duidelijk Nederlands
  4. Vertaalbib IN-Gent vzw 
    Overzicht van verschillende sites waar vertaalde info over corona te vinden is.
  5. Site van de Stad Gent
    Communicatie over corona vanuit de Stad Gent: materiaal, veel gestelde vragen en link naar andere hulpbronnen.
  6. De Zuidpoort vzw. 
    Overzichtelijke pictorgrammen die duidelijk maken wat al dan niet kan in elke fase.

 

2. Waar kan je cliënt terecht voor ondersteuning, voeding en andere hulp?

  1. Gents solidariteitsfonds:
    Hier vind je info over nachtopvang, voedselbedeling en andere hulp.
  2. Overzicht met sociale initiatieven, opgemaakt door de Stad Gent. 
  3. Solentra heeft een helpdesk waar vluchtelingen terecht kunnen voor psychosociale hulp (in Arabaisch , Dari en Farsi).

 

3. Waar vind je info over de impact van covid-19 op migranten?

Het Agentschap voor Integratie en Inburgering maakte een overzicht van de impact van de pandemie op de rechtspositie van vreemdelingen.

UGent stelde een vragenlijst op over de impact van covid-19 op migranten en vluchtelingen  in 29 talen. Help mee aan de verspreiding van de oproep aan migranten en vluchtelingen om de vragenlijst in te vullen. Met de resultaten wil men politici en zorgverleners ondersteunen in hoe vluchtelingen en migranten  beter begeleid kunnen worden tijdens deze gezondheidscrisis.

 

4. Hoe blijf je op afstand helder communiceren met je cliënten?

Heldere taal

Gebruik altijd heldere taal, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Gebruik korte en eenvoudige zinnen.
  • Zet de kerngedachte vooraan in je tekst.
  • Gebruik korte, alledaagse woorden. Vermijd afkortingen, vakjargon en figuurlijk taalgebruik.
  • Wees concreet en maak dingen expliciet. Bijvoorbeeld: Zo snel mogelijk -> Voor woensdag 13 mei.

Helder telefoneren

Als je telefoneert, kun je geen non-verbale communicatie of gebaren gebruiken, daarom zijn de volgende tips extra belangrijk.

  • Bereid je gesprek voor: structureer je gesprek en noteer de te bespreken punten in een logische volgorde.
  • Moet je een wegbeschrijving geven? Noteer op voorhand bekende aanknopingspunten: ‘tegenover de kerk, aan bushalte X,..’
  • Start het gesprek met een groet en zeg pas daarna je naam (en dienst). Je gesprekspartner verstaat je naam hierdoor beter. Spreek rustig en op vriendelijke toon.
  • Gebruik tijdens het gesprek de tandartstechniek: zeg wat je doet terwijl je iets neerschrijft of opzoekt en je daardoor even niks zegt.
  • Belt iemand jou op? Vraag naar de identiteit van de beller (eventueel het rijksregisternummer). Noteer de naam en het telefoonnummer. Noteer tijdens het gesprek belangrijke info. Vermeld met wie je doorverbindt of wie zal terugbellen.

Meer tips? Je vind ze hier

Videotolken

Lukt het niet om een gesprek te voeren in helder Nederlands of in een contacttaal? Dan zet je het best een tolk in. Tolken ter plaatse vermijd je uiteraard zoveel mogelijk tijdens corona, daarom zet IN-Gent extra in op videotolken:

  • IN-Gent biedt videotolken aan via een veilig en online platform: Jitsi Meet. Daarvoor is geen account of wachtwoord nodig.
  • Je reserveert een tolk via het webportaal van IN-Gent minstens 2 dagen op voorhand.
  • Heb je nog nooit tolken aangevraagd? Neem dan contact op tolkaanvragen@in-gent.be
  • Via het Vlaams Agentschap Integratie en Inburgering kun je ook telefoontolken inzetten. Bel het Agentschap Integratie en Inburgering tijdens de openingsuren op 02 208 06 11 om een tolk aan te vragen. De medewerkers zoeken onmiddellijk een gepaste tolk en verbinden je door.

Digitale communicatie

1 op 5 van de volwassenen is digitaal laaggeletterd, het is dus niet voor iedereen evident om via digitale tools te communiceren.

  • Gebruik best een medium waarmee je gesprekspartner vertrouwd is. Vraag het na bij je cliënt.
    WhatsApp is zeer bekend en laagdrempelig. Je kunt er berichten, afbeeldingen met tekst en spraakberichten mee sturen, én je kunt ermee bellen en videobellen. Een document scannen en doormailen is moeilijk. Een foto nemen en die doorsturen via WhatsApp is een toegankelijk alternatief. E-mails zijn niet zo toegankelijk. Ze zijn vaak lang, ingewikkeld en je moet inloggen.
  • Vermijd inlogmethodes waarvoor mail en paswoord vereist is, maar ook het online invullen van documenten en digitale agenda’s.

Meer inspiratie om digitaal te communiceren?

  • Onlinehulp Vlaanderen biedt professionals een beslishulp om snel de juiste online tool te kiezen voor hun communicatie.
  • Merk je dat de burger niet vertrouwd is met de tools die je wil gebruiken? Via de website e-inclusie.be vind je een aantal eenvoudige handleidingen.

 

5.  Initiatieven voor anderstaligen om Nederlands te oefenen

Tips om thuis Nederlands te oefenen vind je hier.

Zoek je een pennenvriend?
IN-Gent maakt duo’s van Belgen en anderstaligen zodat ze samen kunnen e-mailen. Een warme oproep aan anderstaligen om zich aan te melden! Stuur een mailtje naar vrijetijd@in-gent.be

Wil je online een spel spelen?
IN-Gent maakt duo’s om samen online (via pc of gsm) te schaken, dammen of backgammon (triktrak) te spelen. Meld je aan via samengentenaar@in-gent.be. Tijdens het spelen kan je ook chatten in het Nederlands of een andere taal.

Wil je online Nederlands oefenen in kleine groepjes?
Onze vrijwilligers begeleiden de conversaties. Heb je niveau A2? Dan kan je inschrijven via dit formulier.
Hier volg je alles van nabij op.

 

Heb je nog vragen?
Neem contact op met Klantinfo via 09 265 78 40 of info@in-gent.be

Sluiten